بررسی علمی انواع برج خنك كننده مزایا و معایب
نوشته شده توسط : barbarimashhad

بررسی علمی انواع برج خنك كننده مزایا و معایب


برای خرید برج خنك كننده ابتدا باید انواع برج خنك كننده را مورد بررسی قرار داد و برج خنك كننده مناسب با نیاز خود را تهیه نمایید.


كولینگ تاور یا برج خنك كننده را از جنبه های مختلفی می توان دسته بندی نمود. اما تقسیم بندی های اصلی برج خنك كننده ابتدا در جنس بدنه و سپس در سیكل گردش آب این تجهیز تاثیر گذار در نظر گرفته می شود.
انواع برج خنك كننده از نظر جنس بدنه
هر چند در ابتدا به نظر می رسد اینكه بدنه كولینگ تاور از چه جنسی باشد در كارایی این وسیله اختلافی ایجاد نكند اما در عمل با توجه به جنس بدنه برج خنك كننده قطعات داخلی برج خنك كننده نیز تغییر كرده و عملا كاركرد و كیفیت برج خنك كننده تغییر می كند.
عموما از مواد بسیار متنوعی می توان برای ساخت برج خنك كننده استفاده كرد اما مشهورترین مواد مورد استفاده در صنعت ساخت كولینگ تاور در كشور موارد زیر هستند:
1-    برج خنك كننده فایبرگلاس
2-    برج خنك كننده فلزی
3-    برج خنك كننده بتنی
هر یك از این مواد محدودیتهای مختلفی را در ساخت برج خنك كننده ایجاد می كند. كه در ادامه به تشریح ان و مزایا و معایب هر یك خواهیم پرداخت.


برج خنك كننده فایبرگلاس

قبل از تشریح مزایای و معایب برج خنك كننده فایبرگلاس ابتدا باید با این مواد آشنایی مختصری داشت. فایبرگلاس به زبان ساده از كنارهم قرار گرفتن رزین، الیاف و چسب تهیه می شود. اگر آشنایی كافی با جنس فایبرگلاس ندارید شاید تشبیه آن به پارچه ای كه توسط چسب خشك و بدون انعطاف شده است برای تقریب ذهن به این مواد مناسب باشد.
بدنه فایبرگلاس مزایا و معایب خاصی دارد كه در زیر بدان ها اشاره می كنیم.

مزایای برج خنك كننده فایبرگلاس

1-    سبكی برج خنك كننده فایبرگلاس نسبت به دیگر انواع این كولینگ تاور سبب شده است كه در ساختمانهای مرتفع از این نوع برج استفاده شود.
2-    از دیگر مزایای برج خنك كننده فایبرگلاس قابلیت دمونتاژ و مونتاژ مجدد آن است. این قابلیت نیز در ساختمانهای مرتفع كارایی دارد و این امكان را فراهم می اورد كه برج خنك كننده را دمونتاژ نموده و به راحتی به روی سقف ساختمان منتقل و مجددا مونتاژ نمایید.
3-    از دیگر مزایای برج خنك كننده فایبرگلاس كه به عقیده كارشناسان دلیل اصلی محبوبیت این نوع برج در بازار می باشد هزینه پایین ساخت است و اغلب تولیدكنندگان ترجیح می دهند از فایبرگلاس برای تولید برج خنك كننده استفاده كنند.
4-    مزیت دیگر برج خنك كننده فایبرگلاس نیز شكیل بودن آن است. كه موجب می شود علی الخصوص در هتلها و ساختمانهای مسكونی از این محصول استفاده شود.


معایب برج خنك كننده فایبرگلاس

اما علاوه بر مزایایی كه برشمردیم باید به معایب برج خنك كننده فایبرگلاس نیز اشاره داشته باشیم كه عدم توجه به این معایب مشكلاتی را استفاده كنندگان ان در اینده در پیش خواهد داشت. در زیر به چند مورد اشاره می كنیم:
1-    همانطور كه گفته شد فایبرگلاس شكننده است و یكی از بزرگترین معایبی كه دارد این است كه در صورتی كه بدنه فایبرگلاس دچار شكستگی و نشتی شود حتما باید توسط متخصص تعمیر شود و اغلب موارد پس از هر بار تعمیر  طی چند هفته دوباره دچار نشتی می شود.
2-    از سوی دیگر عدم استحكام كافی فایبرگلاس سبب می شود كه با توجه به ارتعاشات فن به مرور زمان بدنه برج دچار ارتعاش شده و تمامی قطعات برج خنك كننده از جمله فن، یاتاقانها و روتاری آب برج دچار ایراد گردند.
3-    قطعاتی كه در برج خنك كننده فایبرگلاس مورد استفاده قرار می گیرد مانند فن های پولی تسمه و روتاری آب و... تعمیر و نگهداری پر هزینه و دشواری داشته و استفاده كنندگان از برج خنك كننده فایبرگلاس را پس از مدتی با مشكلات عدیده مواجه می نماید.


مزایا و معایب برج خنك كننده فلزی

قبل از هر چیز در خصوص برج خنك كننده فلزی باید گفت كه جنس بدنه فلزی عمدتا باید گالوانیزه و یا استیل باشد. برخی تولیدكنندگان از ورق های آهنی با پوشش انواع رنگ استفاده می كنند كه هرگز نمی تواند حداكثر بیش از دو یا سه سال دوام بیاورد. با توجه به عبور هوا با رطوبت صد در صد از روی بدنه برج خنك كننده اگر از ورق اهنی با هر نوع پوششی استفاده شود قطعا با پوسیدگی مواجه خواهد شد.
نكته دوم ضخامت ورق مورد استفاده در ساخت كولینگ تاور گالوانیزه است. هر چه ورق با ضخامت بالاتری مورد استفاده قرار بگیرد محصول نهایی دوام بالاتری خواهد داشت. معمولا حداقل ضخامت مورد نیاز ورق گالوانیزه باید دو میلیمتر باشد. با این حال كارشناسان گروه تولیدی هواروب توصیه می كنند از ورق با ضخامت سه میلیمتر استفاده نمایید. اگر قصد خرید برج خنك كننده با هزینه پایینتر را دارید خرید دیگر انواع برج خنك كننده بهتر از خرید برج خنك كننده گالوانیزه با ورق نازك یا ورقهای اهنی پوشش دار می باشد.


مزایای برج خنك كننده فلزی

1-    یكی از مهمترین مزایای برج خنك كننده فلزی دوام و عمر بسیار طولانی و بین پانزده تا چهل سال در این محصول می باشد. اگر برج خنك كننده فلزی با اصول مهندسی و قطعات استاندارد تولید گردد عملا سالهای سال خیال شما را از بابت خنك كاری مناسب تجهیزات و خط تولید خود اسوده خواهد كرد.
2-    از دیگر مزایای این محصول تعمیر و نگهداری ساده آن می باشد. كلیه قطعات استفاده شده در برج خنك كننده فلزی هواروب در صورت بروز ایراد توسط تكنسینهای فنی با تجربه متوسط به راحتی تعمیر و یا تعویض می گردد.
3-    علاوه بر دوام طولانی و تعمیر و نگهداری ساده می توان به عدم آبریزی و مقاومت در برابر حوادث مانند اتش سوزی یا برخورد قطعات سخت به عنوان دیگر مزایای این برج خنك كننده اشاره داشت.

معایب برج خنك كننده فلزی

1-    اولین عیب برج خنك كننده فلزی قیمت نسبتا بالاتر این نوع برج می باشد.
2-    دومین عیب را نیز می توان سنگینی این نوع محصول دانست كه جا به جایی ان را دشوار می سازد. لذا در صورتی كه قصد جا به جایی برج خنك كننده فلزی را داشته باشد وجود جرثقیل الزامی می باشد.
3-    یكی از مسایلی كه موجب نگرانی خریداران برج خنك كننده می شود زنگ زدگی و پوسیدگی بدنه است. در واقع اگر از ورق گالوانیزه با ضخامت مناسب استفاده نشود مشكلاتی را پیش خواهد اورد.


برج خنك كننده بتنی

برج های خنك كننده بتنی به علت شرایط خاصی كه دارند كمتر مورد استفاده قرار می گیرند و تنها در شركتهای بزرگ مانند پتروشیمی ها از كولینگ تاور بتنی نصب می شود.


مزایای برج خنك كننده بتنی

1-    مهمترین مزیت برج خنك كننده فلزی طول عمر بسیار بالا و بیش از پنجاه سال در این نوع برج می باشد.
2-    دومین مزیت این محصول امكان تولید در تناژ و طرفیتهای بالا می باشد. برای برج های چند هزار تن تبرید معمولا از برج بتنی و یا چند واحد موازی برج فلزی استفاده می شود.


معایب برج خنك كننده بتنی

1-    علت استفاده كمتر از این نوع برج هزینه چند صد میلیونی و در ظرفیتهای بیشتر تا چند میلیاردی برج خنك كننده بتنی می باشد. لذا برای بسیاری از صنایع كوچك ساخت و خرید برج خنك كننده بتنی مقرون به صرفه نیست.
2-    عدم امكان جا به جایی نیز از دیگر معایب برج خنك كننده بتنی می باشد.
3-    هر چند بدنه بتنی اغلب دچار ایراد نمی شود اما تعمیر و نگهداری دیگر قطعات این محصول با دشواری هایی همراه است.
انواع برج خنك كننده ابداعی
 علاوه بر موارد ذكر شده در شركت هواروب شیوه های نوینی برای ساخت برج خنك كننده به كار گرفته می شود كه محصولاتی با بیش از ده سال طول عمر و قیمتهای فوق العاده را تقدیم صنعت گران عزیز می نماید. شما می توانید ارزانترین قیمت برج خنك كننده در ایران را با بالاترین كیفیت در مجموعه هواروب تهیه كنید.


تفاوت برج خنك كننده مدار بسته و مدار باز و موارد استفاده انها

تا اینجا در این مقاله انواع برج خنك كننده را از نظر جنس بدنه مورد بررسی قرار دادیم. یك تقسیم بندی مهم دیگر در صنعت كولینگ تاور به مدار اب خنك كاری مربوط می باشد.
از این نظر كلیه كولینگ تاورها به دو دسته مدار باز و مدار بسته تقسیم می شوند.
برج خنك كننده مدار بسته از دو مدار آب تشكیل می شود. بدین ترتیب كه در داخل این تجهیز یك كویل قرار دارد كه آبی كه وظیفه خنك كاری تجهیزات داخل ساختمان را بر عهده دارد در داخل ان گردش می كند و مدار دوم آبی است كه در داخل خود برج وجود دارد و توسط یك پمپ به گردش افتاده و آب داخل كویل را خنك می كند.
برای توضیح ساده تر سیستم برج خنك كننده مدار بسته را به سیستم خنك كاری ماشین تشبیه می كنیم.
همانطور كه در خودرو یك رادیاتور وجود دارد كه آب در ان سرد شده و با گردش بوسیله واتر پمپ قسمتهای مختلف موتور را خنك می كند و دوباره در رادیاتور سرد می شود در برج خنك كننده مدار بسته نیز دقیقا به همین شكل مدار آب در گردش وجود دارد با این تفاوت كه به جای رادیاتور در خودرو می بایست در صنعت از برج خنك كننده استفاده شود.
بدین ترتیب بجای رادیاتور یك كویل مسی قرار دارد و آب داخل ان در گردش می باشد. اما این آب توسط مدار آب دوم كه در داخل برج خنك كننده در گردش است خنك می شود.
موارد استفاده برج خنك كننده مدار بسته در صنایعی است كه آب رسوب زیادی دارد و تجهیزات حساسی در خط تولید وجود دارند كه رسوبات آب معمولا دشواری هایی را به همراه خواهد داشت.
معمولا در تابلو برقها و تجهیزاتی كه مجراهای عبوری آب خنك كاری ظریف و نازك هستند پیشنهاد می شود تا از برج خنك كننده مدار بسته استفاده شود.
اما برج خنك كننده مدار باز تنها یك سیكل آب دارد  یعنی همان آبی كه در برج خنك كننده می گردد و سرد می شود به سمت دستگاه های خط تولید پمپاژ می گردد.


انواع برج خنك كننده از نظر جریان هوا و آب

در برج خنك كننده دو جریان سیال وجود دارد. نخست جریان اب است كه از كف برج خنك كننده آب وارد پمپ شده در تجهیزات مورد نظر گردش كرده سپس مجددا از بالای برج و نازلهای مخصوص به صورت قطره ای رو به پایین پاشیده می شود و سیكل گردش اب كامل می گردد.
دومین سیال هوا است كه با توجه به محل قرار گرفتن فن تعیین می شود. فن ممكن است بر روی سقف برج خنك كننده یا دیواره جانبی نصب گردد. همچنین فن ممكن است به صورت مكشی باشد و هوا را از داخل برج خنك كننده گرفته و به بیرون منتقل كند و یا به صورت دهشی باشد و فن را به داخل برج خنك كننده بدمد.
بدین ترتیب با توجه به وضع این دو جریان نسبت به هم می توان انواع مختلفی از كاركرد برج خنك كننده را ساخت.


برج خنك كننده كراس فلو یا برج خنك كننده جریان متقاطع

توضیح علمی برج خنك كننده كراس فلو یا جریان متقاطع به زبان ساده بدین شرح است كه اگر مسیر جریان هوا عمود بر مسیر جریان اب باشد برج خنك كننده كراس فلو یا جریان متقاطع خواهیم داشت.
از انجا كه جریان اب در همه انواع برج خنك كننده از بالا به پایین است اگر جریان هوا در هنگام برخورد با قطرات آب به صورت افقی باشد برج خنك كننده جریان متقاطع خواهیم داشت.


برج خنك كننده كانتر فلو یا جریان مخالف

اگر مسیر حركت هوا با مسیر حركت اب در یك راستا باشد برج خنك كننده كانتر فلو داریم.
به صورت تئوری برج خنك كننده كانتر فلو دو نوع مختلف می تواند داشته باشد. با توجه به اینكه مسیر پاشش آب از بالا به پایین است ممكن است مسیر هوا مخالف با پاشش آب یعنی از پایین با بالا باشد كه در این صورت برج خنك كننده جریان مخالف خواهیم داشت.
همچنین این امكان وجود دارد كه جریان هوا در برج خنك كننده هواروب همراستا با مسیر پاشش اب و از بالا به پایین باشد كه در شرایط خاصی می توان از این روش استفاده نمود.


انتخاب برج خنك كننده مناسب با كاركردهای مختلف

در این مقاله به زبان ساده شرح علمی و مختصر انواع برج خنك كننده از نظر جنس بدنه و نحوه عملكرد را برای علاقمندان ارائه دادیم. اما باید دانست كه هر صنعتی در شرایط محیطی متنوع و با توجه به شرایط خاص خط تولید خود یك نوع خاص از برج خنك كننده را باید مورد استفاده قرار دهد. اگر هنوز در انتخاب نوع برج خنك كننده مورد نیاز خود دچار تردید هستید به شما پیشنهاد می كنیم از مشاوره رایگان كارشناسان ما در مجموعه عظیم هواروب بهرمند شوید. بدین منظور می توانید با یكی از شماره های مندرج در سایت هواروب تماس گرفته و محصولی متناسب با نیاز خود را انتخاب نمایید.
طراحی مهندسی و حساب شده و استفاده از روشهای خلاقانه و در نظر گرفتن تعمیر و نگهداری احتمالی در كنار قیمتهای فوق العاده استثنایی سبب شده است كه محصولات شركت هواروب بهترین انتخاب برای صنعت گران كشور باشد.





:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: